پلاستیک های زیست تخریب پذیر

پلاستیک های زیست تخریب پذیر می توانند یک راه حل مناسبی برای مقابله با بسیاری از دشمنی پلاستیک با زمین و مشکلات ناشی از آنها باشند و همچنین جایگزینی عالی برای پلاستیک معمولی در محصولاتی که عمدتا” در محیط زیست رها می شوند که شامل کیسه های یکبار مصرف، ظروف یکبار مصرف و … می باشند باشد.

پلاستیک های زیست تخریب پذیر

چرا پلاستیک تجزیه نمی شود؟

پلاستیک ها به دلیل ساختار ملکولی بسیار مقاوم می باشند و بسیار سخت در محیط ناپدید می شوند و و بیشتر پولیمرهای مصنوعی مورد استفاده، از مشتقات نفتی ساخته می شوند و در واقع آنها تجزیه نمی شوند بلکه به ذرات ریز تبدیل شده و به عنوان میکرو پلاستیک در خاک و آب پخش شده و وارد چرخه غذایی حیوانات، آبزیان و در نهایت انسان می شوند.

در محل دفن زباله ها مشاهده می شود که پلاستیک ها برای چند صد سال باقی می مانند؛ به عنوان مثال یک کیسه پلاستیکی و دستمال بهداشتی برای تجزیه به 450 سال زمان نیاز دارد و یک بطری آب برای ناپدید شدن به هزار سال زمان نیاز دارد و متاسفانه بعد از آن ذرات ریز سمی از خود بر جای می گذارند.
وقتی به این واقعیت ها می رسیم، دیگر نباید به یک کیسه یا بطری آب پلاستیکی بی تفاوت باشیم.

اثرات منفی پلاستیک های ماندگار و پولیمرهای زیست تخریب ناپذیر

پلاستیک ها علی رغم اثرات منفی، بسیاری از ویژگی های اکولوژیکی را دارند که از آنها استفاده های فراوانی می کنند و بسیاری از تکنیک های طراحی شامل استفاده هدفمند از این مواد می باشد. اما به دلیل ماندگاری و زیست تخریب ناپذیر بودن آنها مشکلات بسیاری را به وجود آورده اند.

مضرات پلاستیک بر زندگی آبزیان بسیار ویرانگر و شتاب بخش است و باعث مرگ میلیونها موجود دریایی بر اثر خفگی، بلع و سایر علل می شود و همچنین پرندگان دریایی زیادی نیز بر اثر همین عوامل دچار مرگ و میر می شوند.
همان طور که مستحضرید پلاستیک های ماندگار طی 5 دهه تولید و رها شدن در محیط، هنوز در طبیعت باقی مانده اند و باعث از بین رفتن خاک شده اند و همچنین از نظر بصری زیبایی طبیعت را بسیار زشت کرده اند.

پولیمرهای زیست تخریب پذیر چیست؟

پولیمرهای زیست تخریب پذیر

پولیمرهای زیست تخریب پذیر تحت عمل بیولوژیکی تخریب می شوند و پلاستیک های مختلف زیست تخریب پذیر تحت شرایط معین و آزمایش شده در زمان خاصی تخریب می شوند.
اگر بخواهیم دسته بندی پولیمر های زیست تخریب پذیر را نام ببریم لازم است توضیحاتی از قبل داشته باشیم و آن اینکه شاید اصطلاح زیست تخریب پذیر برای تمامی محصولات درست نباشد.

پلاستیک مبتنی بر بیو یا بیوپلاستیک که به منابع تجدید پذیر مورد استفاده در ساخت انواع پلاستیک خاصی اشاره دارد که به عنوان مثال نشاسته یکی از عوامل طبیعی است که در ساخت پولیمرهای زیست تخریب پذیر به کار می رود.

پلاستیک قابل تخریب اکسو که آنها مبتنی بر زیست سنجی نیستند و هیچ گونه مواد طبیعی در ساخت آنها بکار نمی رود بلکه با اضافه کردن این افزودنی در قطعات کوچکتر شکسته می شوند.

تولید پلاستیک های تجزیه پذیر چگونه است؟

همان طور که گفته شد پلاستیک های تجزیه پذیر به دو شکل تولید می شوند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. مثلا کارخانه تولید نایلکس تجزیه پذیر هم با پایه گیاهی و هم اکسو در کشور تولید می شود که کیسه های تجزیه پذیر گیاهی جایگاه ویژه تری در جهان دارد.

کاربرد پولیمرهای زیست تخریب پذیر بر پایه گیاهی

مرکز پخش نایلون تجزیه پذیر

امروزه از پولیمرهای طبیعی استفاده های متفاوتی می شود که نشاسته جایگاه ویژه ای در ساخت آنها دارد و این به دلیل ارزان بودن و کشت آسانتر آن می باشد. از کاربرد های این مواد در ساخت ظروف تجزیه پذیر یکبار مصرف، کیسه های خرید تجزیه پذیر، کیسه زباله زیست تخریب پذیر، بطری های تجزیه پذیر، پلیمرهای طبیعی در داروسازی و پزشکی و … به کار می رود.

تولید انواع کیسه های تجزیه پذیر گیاهی در کشور

کیسه زباله زیست تخریب پذیر

این کارخانه یکی از تولید کنندگان انواع کیسه های تجزیه پذیر پایه گیاهی در کشور می باشد و این تکنولوژی را در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارائه نموده و گواهینامه ثبت اختراع خود را اخذ نموده است و این محصولات را طبق استانداردهای داخلی و بین المللی در بازار عرضه می کند.
برای خرید انواع نایلون و نایلکس تجزیه پذیر پایه گیاهی اعم از نایلون گیاهی، کیسه زباله، سفره یکبار مصرف گیاهی، مالچ کشاورزی و … می توانید با این مجموعه در ارتباط باشید. همچنین این محصولات را می توانید به صورت چاپدار با بهترین کیفیت به صورت سفارشی و خاص خریداری کنید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *